رژیم غذایی همستر

برای رژیم همستر بهتر است از غذاهای آماده موجود در بازار استفاده نمود که معمولا بصورت مخلوطی از دانه گیاهان یا بصورت یک جیره غذایی به شکل گلوله های کوچک و یکدست درون بسته بندی آماده می باشد. جیره آماده گلوله ای از نظر مواد غذائی متعادل بوده و همستر نمی تواند دانه های مورد علاقه خود را دست چین کند به همین دلیل این غذا در بعضی مواقع حیوان را دلزده کرده و بعضی از همسترها اصلا آنرا نمی خورند. دانه های مخلوط آماده برای همستر معمولا از طرف حیوان بهتر پذیرفته می شوند و پایه خوبی برای رژیم همستر می باشد. ولی مواظب باشید از غذایی که تنها شامل دانه گیاهان است اجتناب کنید بلکه غذا باید شامل مواد مختلفی مثل سبزیجات خشک باشد. از این غذای آماده برای حیوان بیش از اندازه نریزید چرا که با این کار حیوان دانه های مورد علاقه اش را دست چین نموده و باقیمانده غذا را نمی خورد. این ایده خوبی است که در هر زمان مقدار کمی غذا بریزیم و اجازه دهیم همستر تقریبا ظرف غذای خود را قبل از اینکه دوباره غذا بریزید خالی کند. علاوه بر این ، به غذای حیوان باید تکه های کوچکی از سبزیجات و میوه های تازه بعنوان مکمل غذایی افزوده شود. همچنین خوب است بعضی مواقع یک غذای سفارشی مثل کرم ، جیرجیرک یا یونجه خشک به همستر داده شود. همچنین بعضی مواقع می توان مقداری ماست تازه یا تکه ای مرغ پخته به حیوان داد. از دادن لوبیای نپخته ، چشم سیب زمینی، سیب زمینی سبز ، گوجه فرنگی ، سیر ، شکلات و هر غذای حاوی شکر و نمک خودداری ورزید.

در طبیعت همسترها، از دانه ها، ریشۀ گیاهان، حشرات و موجودات کوچک تغذیه می کنند. برای اینکه همستری شاد و سلامت داشته باشید، لازم است که طیف وسیعی از گستره رژیم غذایی آنها در اختیارشان قرار دهید.

زمان مناسب غذا دادن به همستر

همسترها در طول روز تنها به یک وعده غذا نیازمند هستند. در مورد زمان تغذیه دو نظریه وجود دارد.

۱- غذا دادن در نوبت صبح 

۲- غذا دادن در نوبت عصر

تغذیه در نوبت عصر بیشتر توصیه می شود، به علت اینکه  همسترها بیشتر حیوانتی شبزی و عصرها فعالتر و سرحالتر نسبت به صبح هستند.البته  نتایج مطالعات نشان دهنده آن است که همسترها تمام طول روز را نمی خوابد و به صورت میانگین حدود هر 2 ساعت از خواب برای شکار و تغذیه بیدار می شود.

مقدار و کیفیت غذا

 هر چه قدر که همستر تمایل به خوردن نشان می دهد، غذا در اختیارش قرار بدهید. به صورت میانگین در حدود یک قاشق غذا خوری از جیره اصلی به همراه مقداری میوه و سبزی تازه برای وعده یکروز کافی است. باید توجه داشت که همسترها از سوخت و ساز بالایی برخوردار هستند و باید مخلوطی از دانه های مختلف در اختیار همستر قرار داد که همستر بر اساس نیاز بدنش و احتیاجات ویتامینی اش، به صورت انتخابی از میان آنها تغذیه می کند.

اگر از غذای خشک مخصوص همستر استفاده می کنید در کنارش استفاده از میوه و سبزیجات تازه فراموش نشود.البته استفاده زیاد از کاهو و گیاهان برگ سبز  می تواند منجر به اسهال شود. 

فندق جان - از بازدید کنندگان وبلاگ

غذاهای توصیه شده در رژیم غذایی همستر 

تخم مرغ: همستر ها بسیار به تخم مرغ پخته و سفت علاقه نشان می دهند. تخم مرغ از ارزش غذایی بسیار بالایی به خصوص از نظر پروتئینی برخوردار است و برای تغذیه همستر های آبستن یا شیرده بسیار مناسب است.

روغن ماهی: برای تامین ویتامین A و D ، هفته ای یکبار در جیره غذایی همستر استفاده از این مکمل توصیه می شود و تنها کافی است  چند قطره روغن ماهی برروی جیره غذایی آن بریزید.

قرصهای مخمر: منبع بسار مناسبی برای تامین ویتامینهای گروه B است که در سلامت سیستم عصبی همستر بسیار مهم است و می توان هفته ای یک نصف قرص بدهید.

گوشت: در گذشته اعتقاد داشتند خوردن گوشت باعث افزایش خصیصۀ کانیبالیسم (همنوع خواری) در همستر ها می شود، اما تحقیقات نشان داده است که دادن یک تیکه کوچک از گوشت پخته گاو و یا گوسفند چند نوبت در هفته مناسب است.

شیر: به خاطر آنکه ممکن است ظرف شیر توسط توسط همستر در کف قفس ریخته شود،  دادن شیر می تواند  مشکل ساز باشد. اما در تغذیه مادران شیرده مناسب است.

 غذای پرنده (دانه های مخلوط): می توان از مخلوط دانه ای که برای تغذیه پرندگان تهیه شده هفته ای یکبار به همستر هم داد. همسترها علاقه زیادی به تخم آفتابگردان دارند.

 

غذا در ظرف یا خارج ظرف؟

 

عده ای عقیده دارند که غذای همستر را کف قفس بریزند چون حتی اگر در ظرف هم بریزند در نهایت خود همستر آن را بر زمین می ریزد ..اما از طرفی هم بخاطر کنترل غذایی که کدام جزء غذا را بیشتر خورده و کدامین را کمتر بهتر است در ظرف غذا داده شود تا بتوان بر اساس تمایل و احتیاجات غذایی، رژیم مناسبتری را در نوبت بعدی در نظر گرفت.

 

 

عده ای عقیده دارند که غذای همستر را کف قفس بریزید چون حتی اگر در ظرف هم بریزید در نهایت خود همستر آن را بر زمین می ریزد ..اما از طرفی هم بخاطر کنترل غذایی که کدام جزء غذا را بیشتر خورده و کدام را کمتر بهتر است در ظرف غذا داده شود تا بتوان بر اساس تمایل و احتیاجات غذایی اش، در نوبت بعدی جیره مناسبتری در اختیارش قرار داد.

 

رژیم غذایی بالانس برای همستر

 

یک رژیم مناسب رژیمی است که از اجزای زیر تشکیل شده باشد :

 

1. پروتئن
2. کربوهیدرات و چربی
3. ویتامین ها
4. مواد معدنی
5. آب

 

پروتئن: برای رشد و ترمیم بسیار لازم است به خصوص برای همستر های جوان و همسترهای آبستن.
منابع تامین پروتئن جیره روزانه: لوبیا، ذرت، جو، نخودفرنگی، گندم

 

کربوهیدرات و چربی: برای تامین انرژی و تولید حرارت مورد احتیاج است اما زیاد بودن در جیره باعث چاق شدن و تجمع چربی در همستر می شود که می تواند زمینه ساز نازایی و مریضی باشد.
منابع تامین کربوهیدرات و چربی جیره روزانه: سیبزمینی، شیر، ذرت،برنج، جو و گندم .

 

ویتامین: تنها به میزان کمی ویتامین  نیاز است تا سلامت همستر شما حفظ گردد. کمبود ویتامین می تواند تهدید کننده سلامت همستر باشد.

 

مواد معدنی: میزان کمی لازم است و در موادی نظیر شیر، سبزیجاتسبز و دانه ها یافت می شود.

 

آب: همیشه آب باید در اختیار همستر باشد و بهتر است از آبخوری های مخصوص استفاده شود که مشکلاتی مانند ریختن آب و کثیف شدن قفس پیش نیاید.

 

رژیم مناسب غذایی = همستر سلامت

 

در سالهای اخیر همسترها اهلی شده و به خانه های ما راه پیدا کرده اند اما احتیاجات غذایی آنها مانند اجدادشان است و تغییری نکرده است.همسترها در طبیعت از دانه های گیاهان ، سبزیجات و تا حدی حشرات تغذیه می کنند بنابراین برای حفظ سلامت آنها لازم است که رژیم غذایی مشابه طبیعت آنها برایشان در نظر گرفته شود.

 

خم مرغ: همستر ها به شدت به تخم مرغ کاملا آب پز شده علاقمندند. این غذا حاوی پروتئین بسیار نیز می باشد. تخم مرغ غذای مناسبی برای همستر های ماده آبستن و نیز بچه همستر ها می باشد. با این وجود تخم مرغ باید گاه و بی گاه به همستر داده شود و نباید بخشی از غذای روزانه همستر ها را تشکیل دهد و نیز تمامی بقایای خورده نشده تخم مرغ می بایست حداکثر 24 ساعت پس از در اختیار قرار دادن، پیش از آنکه فاسد شود از قفس پاک گردد.

 

روغن کبد ماهی :این ماده غذایی غنی از ویتانین های A و D می باشد. می توانید چند قطره روغن کبد ماهی را بر روی دانه های خوراکی روزانه همستر یک بار در هفته بچکانید. همچنین می توانید از غذای مخصوص توله سگ ها که حاوی روغن کبد ماهی نیز هست استفاده کنید که استفاده از آن ساده تر نیز می باشد.

 

گوشت: مساله دادن گوشت به همستر سالها مورد بحث بوده است. برخی معتقدند که دادن گوشت به همستر ها کانی بالیسم (cannibalism) یا هم نوع خواری و روحیه وحشی را در این حیوانات تقویت می کند. با این حال گزارشاتی از بسیاری از پرورش دهندگان همستر وجود دارد که به طور مرتب از گوشت برای همستر ها استفاده کرده اند و هیچ گاه با پدیده هم جنس خواری نا معمولی نیز مواجه نشده اند. گوشت را می توان به صورت تکه هایی از گوشت گاو یا گوسفند در اختیار همستر قرار داد. همچنین کنسروهای غذای سگ و یا کنسرو لارو حشرات که همستر ها علاقه زیادی به آن دارند نیز قابل استفاده هستند.

 

شیر: بزرگترین مشکل در مورد شیر آن است که می بایست شیر را در داخل ظرفی در اختیار همستر قرار داد و ممکن است همستر ها آن را به اطراف بریزند. همچنین شیر در هوای گرم به سرعت فاسد می شود. به دلیل این مشکلات به ندرت به جز همستر های ماده آبستن و بچه های بیمار و ضعیف، به همستر ها شیر داده می شود. همواره اطمینان حاصل کنید که پیش از ترشیدن شیر آن را از قفس خارج کرده و ظرف غذا را به خوبی بشویید.

 

مخلوط دانه های پرندگان: یکی از بهترین مکمل های غذایی برای همستر ها دانه هایی است که به عنوان غذای پرنده در بازار وجود دارد. به خصوص دانه های مخصوص قناری و طوطی های استرالیایی (که در بازار به مرغ عشق معروف هستند) که می توان آنها را با غذای روزمره همستر مخلوط کرد و یا هفته ای یک بار یک قاشق چایخوری از آن را در اختیار همستر قرار داد.

 

پلت های غذایی مخصوص سایر حیوانات مثل پلت های خرگوش: در صورتی که این پلت ها از کیفیت خوبی برخوردار باشند حاوی مجموعه ای کامل از مواد غذایی مورد نیاز برای همستر شما خواهند بود. این پلت ها اغلب حاوی ذرت، دانه گندم، تخم مرغ کامل، مخمر جو، پروتئین های مختلف و .. می باشند. همانند سایر غذاهای تشویقی توصیه می شود که این غذا ها نیز بیشتر از یک بار در هفته به همستر داده نشوند. این پلت ها همانند بیسکوئیت های مخصوص سگ و گربه به ساییده شدن دندانهای همستر ها نیز کمک می کنند.

 

مخمر: مخمر ها از نظر ویتامین های گروه ب غنی هستند و در بهبود عملکرد سیستم عصبی و کاهش استرس حیوانات نیز بسیار موثرند (استرس منشائ بسیاری از بیماری های همستر به ویژه بیماری دم مرطوب است). خوراندن هفته ای یک بار مخمر در کاهش بسیاری از بیماری های همستر ها نقش به سزایی دارد. یک سر انگشت مخمر خوراکی هر هفته یک بار برای هر همستر کافی است. توجه داشته باشید که مخمر های خوراکی که در فروشگاه های لوازم حیوانات خانگی و یا داروخانه های دامی و انسانی در دسترس هستند از نظر طعم تلخ نبوده و بسیار مطلوب تر از مخمر های مخصوص تهیه نان است و همستر ها نیز تمایلی به مصرف مخمر مخصوص نان و شیرینی پزی ندارند در حالی که از خوردن مخمر های خوراکی بسیار لذت می برند. می توان یک نصف قرص مخمر مخصوص سگ و گربه که در داروخانه های دامپزشکی در دسترس هست را نیز به عنوان جایگزین مخمر خوراکی استفاده نمود. در صورتی که از این گونه قرص های مخمر استفاده می کنید توجه داشته باشید که از نوعی از این قرص ها که حاوی سیر هستند استفاده نکنید زیرا سیر به کلیه همستر ها صدمه می زند. 

 

 



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: